NHL-stjerne kendte ikke regel og røg tilbage i straffeboksen

Foto: Bridget Samuels

Selvom man er en stor profil i NHL, så betyder det ikke nødvendigvis, at man er noget ishockeyleksikon. Det beviste Chicago Blackhawks-stjernen Patrick Kane i torsdagens kamp mod Tampa Bay Lightning, hvor han blev udvist for at overtræde en regel, han ikke kendte.

Patrick Kane måtte godt midtvejs i anden periode en tur i straffeboksen for en high sticking mod hjemmeholdets Nikita Kucherov. Chicago overlevede undertallet og Patrick Kane hoppede tilbage på isen og fik med det samme pucken. I samme sekund, som Kane rørte pucken, fløjtede dommerne kan af og sendte, som du kan se i videoen herunder, den uforstående Chicago-forward tilbage i straffeboksen.

Forvirret? Så får du forklaringen her. Som man kan se, havde Patrick Kane stadig sin ene fod plantet i straffeboksen, da han fik kontakt med pucken. Det må man ikke. Begge skøjter skal have kontakt med isen, før en spiller, som kommer fra udskiftningsbænken eller straffeboksen rører pucken. Sker det ikke, skal spilleren udvises for interference, og det blev Patrick Kane så.

Du kan læse hele forklaringen af reglen her:

Det blev dyrt for Chicago, at Patrick Kane ikke var bevist om reglen, som enkelte NHL-spillere tidligere er blevet dømt for at overtræde. Kort før Kanes interference-udvisning løb ud, satte Nikita Kucherov nemlig pucken i nettet og bragte Tampa Bay Lightning foran med 2-1, hvilket endte med at blive kampens resultat.