Før kamp syv i aften: Sådan kom Gentofte Stars til verden i Metal Ligaen

Foto: Jan Korsgaard

I første halvdel af 80’erne huserede en Peter Ferslew på KSF’s hold i 1. division. Med sine 138 kampe og 30 point registreret over fem sæsoner var han en væsentlig del af den foreløbig sidste generation, der spillede med traditionsklubben i landets bedste række.

Da hans søn Magnus som niårig – til faderens store glæde – endelig ønskede at prøve sig selv af på isen, var det naturligvis også i KSF.

Magnus Ferslew blev skubbet ind over banden, Peter Ferslew håbede det bedste, og efter en time var sønnen solgt til sporten.

Da et vennepar senere på foråret ringede og spurgte, om Magnus ikke ville med til Gentoftes årlige summercamp, var svaret et klart ja. Efter en fremragende uge var både far Peter og søn Magnus solgt. Til Gentofte, hvor Magnus Ferslew siden har spillet ishockey og trods start i en ganske sen alder faktisk har været omkring Metal Liga-holdet i nogle sæsoner.

Det er derfor, vi denne vinterdag sidder i reklamebureauet Ocean Agencys stilfulde lokaler på Østerbro og taler med bureauets ejer Peter Ferslew.

Siden han trådte ind som forælder i Gentofte Stars er der sket så meget, at Ferslew i dag sidder som frivillig direktør for ligaselskabet bag Gentofte Stars – og som en af de mere ukendte bagmænd i dansk ishockey.

Største sæson siden 1996/97

Men selv om det er sportschef og træner Karsten Arvidsen, der tegner butikken udadtil, så kender Peter Ferslew altså qua sin fortid og nutid udmærket til ishockeysportens mekanismer.

Han glæder sig selvfølgelig over, at Stars er kommet så langt i opbygningen af en ny organisation og klub, at grundspillets nummer et er trukket helt ud i syv kampe – og at Gentofte leverede en fremragende og solidt grundspil, hvor holdet var med i kampen om top fire-placeringerne helt frem til det sidste.

Ikke siden 1997, hvor Gentofte sensationelt slog Vojens ud i kvartfinalen, har skøjtehallen nord for København lagt is til en så god sæson.

Tager man både grundspil og slutspil som en helhed, skal vi helt tilbage til HIK-tiderne for at finde noget lignende leveret af et hold med hjemmebane i Gentofte Skøjtehal.

Farverige generalforsamlinger
Vi skal skrue tiden en håndfuld år og lidt til tilbage for at finde fundamentet til det nuværende Gentofte Stars-mandskab i Metal Ligaen.

Der skulle ske noget nyt i “moderskibet” Gentofte Stars, der dengang var en ren amatørforening. Peter Ferslew var en af de forældre, der blev spurgt, om han kunne “tage en tørn”. Som det nu engang sker i en klassisk forening.

– Det ville jeg gerne, men træder jeg ind i et projekt, skal det frem over stepperne. Så vi tog en weekend på mit bureau, hvor vi som bestyrelse satte os nogle mål. Om fem år ville vi være den mest attraktive ishockey at spille ishockey i på Sjælland. Og fem år senere ville vi være den mest attraktive ishockeyklub i hele Danmark. Lød det tosset? Ja, måske, men vi skulle jo have nogle klare mål at løbe efter, siger Peter Ferslew.

Han fortæller om nogle efterfølgende “farverige” generalforsamlinger, hvor bestyrelsens og klubbens nye linje blev heftigt diskuteret.

Ikke mindst da kontingentet – og vi er altså stadig i dagene før Metal Ligaen – blev sat op til nærmest det dobbelte. Ishockey er en dyr sport, og hvis klubben ville fremad, skulle der være nogle penge at arbejde med, lød forklaringen fra Peter Ferslew og co.

Elitekultur
– Groft sagt satsede vi stenhårdt på det sportslige og ville bruge alle pengene til at få de dygtigste trænere på Sjælland ind i klubben. Det lykkedes at overtale Karsten Arvidsen til at træde ind som sportschef (i 2012, red.) og så begyndte rejsen mod at skabe en elitekultur i klubben.

– Den eksisterede ikke i klubben på det tidspunkt, hvis du spørger mig. I modsætning til for eksempel i Herning. Kan man gå derover, ruske en forælder i armen og spørge, om han eller hun kunne forestille sig en klub uden elitekultur eller et elitehold? Nej, vel. Det kunne man dengang – og det kan man stadig indimellem – her i Gentofte, siger han.

– Dengang havde ungdomsafdelingen for eksempel stort set ingen 96’ere eller 97’ere, så vi måtte gribe fat om nældens rod og begynde helt forfra med at skabe vores egne spillere på de yngste årgange. Da vi vandt 1. division i 2014 havde vi et vist fundament på plads.

– Men skulle vi blive ved at miste vores bedste spillere til Rødovre, Rungsted eller Malmö? Nej, nu måtte vi gribe chancen for at skabe et elitehold. Kom der nogensinde et tidspunkt, hvor muligheden var mere opportun, spurgte vi os selv, husker Peter Ferslew.

– Var vi klar? Nej, det var vi overhovedet ikke, men tænkte, at vi aldrig nogensinde ville blive mere klar. Elitekulturen var ikke skabt hundrede procent endnu, og vi havde ikke nogen klar og defineret organisation på plads.

– Så kom Unibet på banen, og der var en række gamle sponsorer, der meldte sig. På fire uger fik vi skaffet det økonomiske grundlag. Kigger vi os tilbage, kunne vi have gjort det bedre. Men det gik, understreger Peter Ferslew.

Opbygning på rekordtid
– Så vi prøvede at bygge et elitehold på ryggen af det gode 1. divisionshold. Hvem ville blive ved herinde og øge træningsmængden og seriøsiteten, og hvem ville stadig drøne rundt og spille 1. division? Hatten af for Karsten Arvidsen, der på rekordtid fik sat et hold sammen og via sit gode netværk fandt nogle rigtig gode udlændinge. Han er skarpere end man lige går og regner med.

– For vores unge danske spillere var det en kæmpe omvæltning. Tag nu spillere som (Jonas) Veiby og (Mads) Linke og Luis Blak Olsen, som væltede sig i point i 1. division. Vi rundede vist jul, inden Luis havde lavet sit første mål i ligaen i vores første sæson deroppe.

– Vi lærte, at det var en helt anden verden, røg ind i en stime af nederlag og sluttede fornuftigt af. I sidste sæson (2015/16) byggede vi ovenpå, Karsten fik fundet endnu bedre imports som for eksempel Cody Kunyk og Roberts Jekimovs, og  vores danskere fik mere erfaring.

– Økonomien var stadig begrænset, så vi måtte altså også gribe til nogle slovakker, der var udmærkede, men heller ikke mere end det. Men vi gik ikke i panik og holdt snuden i sporet, og det synes jeg har været kendetegnet for vores projekt, siger Peter Ferslew.

Han gider ikke tale om sagen med de “ni udlændinge” fra sidste sæson, hvor Gentofte fik på puklen af de andre klubber, ikke mindst de direkte konkurrenter fra Herlev.

Hos Stars mener man den dag i dag, at man handlede du fra de dessiner, der kom fra licensudvalget og derfor ikke kan beskyldes for at snyde med antallet af imports. Men fra Stars-organisationens side er sagen lukket og slukket og uden flere officielle udtalelser.

Spilledragter skal ikke være juletræer
Det fører os frem til Gentofte Stars i sæsonen 2016/17. Et bundsolidt mandskab, der har skabt stor respekt med struktureret og disciplineret spil, men alligevel også en undren fra offentligheden over, at organisationen længe – det er blevet bedre – har kunnet leve et liv nærmest uden at kommunikere udadtil, medmindre man blev spurgt direkte.

Og i øvrigt også har kunnet leve uden synlige tegn på sponsorer på dragterne og i store træk også uden tilskuere i den slidte hal, hvor der gerne kommer 200 mennesker i gennemsnit og kigger. Selv ikke, hvis folk købte fire pølser pr. kamp pr. person kunne man leve af det.

– Ja, hvor kommer pengene fra? Det kan man sagtens sidde og bruge sin aften på at tænke over. Pengene er små, men de er til stede. Tag nu spilledragterne for eksempel. Jeg har med reklame at gøre til hverdag, og ærgrer mig ofte over, at sportsverdenen ejer en så lille grad af æstetik, at spilledragterne ligner juletræer, siger Peter Ferslew.

– Det har jo ingen reklameværdi at have en splint af en post-it-seddel i nakken på en 19-årig forward.  Det gider vi ikke, og det gider vores sponsorer ikke. Måske vil de gerne have et medlemskab af en erhvervsklub eller en bande – og så er der også mennesker, der bare donerer nogle penge.

Så I har et godt og solidt sponsorgrundlag?

– Næ, hele sæsonen går da med at skaffe penge. Ligesom alle andre steder. Men en af de ting, som vores sponsorer tror på er tanken om, at vi både har en solid elite og en stor og sund forening i samme hus og i tæt samarbejde, siger Peter Ferslew.

Men i forhold til en klub som jeres naboer fra Rungsted er jeres netværk og kommunikation ikke særlig synlig?

– Kom der en mand forbi og ville lave samme show hos os som de kører i Rungsted, ville vi da stensikkert tage dialogen med ham. Projektet i Rungsted er fremragende og passer rigtig godt til Rungsted, men vi skal bare ikke have et magen til i Gentofte. Det passer ikke til os og vores sponsorer.

– Her har “foreningsprojektet” og helheden i elite og forening langt mere bundklang hos sponsorerne end eksponering på en trøje. Mange sponsorer er tiltrukket af helhedsplanen, selv om det bestemt ikke er en dans på roser for os at skaffe penge.

Administration skal bygges op
– Rent administrativt er det målet, at vi snarest muligt finder en fuldtidsperson til at tage sig af den daglige drift. Lige nu sidder du jo og kigger på administrationen, siger Peter Ferslew henvendt til Faceoff.dk’s udsendte.

– Administrationen i Gentofte Stars er mig – også selv om jeg bruger 10 timer hverdag herinde på mit arbejde. Vi er nogle hænder, der tilbyder at arbejde så hårdt, vi kan i frivillighed, men på et tidspunkt skal vi tage næste skridt, og det er ved at være tid. Vi har allerede gået som katten om den varme grød for at finde den rette person, siger Peter Ferslew.

– Hjemmeside? Ja, måske, men skal vi ikke bare optimere vores Facebook-side? Det vil vi meget gerne være endnu bedre til, men man skal stadig huske på, at det er frivillige, der driver værket. Men vi arbejder på sagen.

Så er vi tilbage ved hovedproduktet. Det, der foregår i skøjtehallen. Karsten Arvidsen efterlyste mere og bedre lederskab på holdet i denne sæson og fandt det i Finland.

254 siddepladser
Via dialog med målmand Teemu Seppänen, de øvrige finske forbindelser og sit eget netværk, fik træneren sat et hold sammen, der har imponeret. Men stadig dukker kun 200-300 tilskuere op til hjemmekampene, selv om slutspilskampene dog i Gentofte-målestok har været velbesøgte med over 700 mennesker på lægterne mod et jysk hold. Det sker sjældent.

– Tilskuertallet er vores helt store akilleshæl, og over tid skal vi have flere tilskuere i hallen. Men der havde ikke været eliteishockey i 16 år i Gentofte, da vi startede op, og så var det måske svært for “dem fra Gentofte” lige at tænke: “Gud, vi skal da op til ishockey.”

– Vi mente, vi havde et godt produkt, som vi kunne tage 100 kroner for i de to første sæsoner, og der kom ingen mennesker. Så gav vi gratis adgang, og der kom alligevel ingen mennesker. Vi bliver i hvert fald nødt til at lave vores budget anderledes end andre steder, siger Peter Ferslew.

– Omvendt må vi også bare sige, at vi har 40 år gamle faciliteter og kun lige præcis 254 siddepladser i broget og som medlem af underholdningsindustrien må vi erkende, at der andre og langt stærkere aktører vi skal konkurrere med. Det er helt sikkert også en del af forklaringen på de manglende tilskuere i Gentofte.

– Vi vil gerne være mere lokalt forankret. Kunne kommunen gå foran og lave et Team Gentofte? Kunne kommunen købe en isreklame og støtte deres Metal Liga-klub som alle vores konkurrenter i ligaen? Kunne de lokale virksomheder støtte bedre op, siger Peter Ferslew.

Er Gentofte Stars i Metal Ligaen om tre-fem år?

– Vi skal jo derhen, hvor vi siger: Ja, selvfølgelig er vi det. Men ingen kan stille garantier. Se rundt på hele Sjælland. Hvem er med i Metal Ligaen? Er der overhovedet ligaklubber på Sjælland om fem år? Vi er alle sammen skrøbelige eksistenser, siger Peter Ferslew, der stadig har et stort hjerte for moderklubben, hvor han også sidder i bestyrelsen og hvor det hele startede.

– Moderklubben er blevet en stor klub. Vi har i den her sæson fire hold spillende i Skåne-turneringen – udover den danske turnering – og er en klub, der også kræver en større organisation. Forældrene og alle frivillige bliver presset hårdt. Sæsonen ruller i 11 måneder. Så også her er der brug for, at man fuldtidsansætter nogle mennesker. Også her er tiden moden til at komme videre, siger Peter Ferslew.